Emmer muziekanten van rotonde weggekaapt door Friese oudejaarvereniging
Door: kees | Datum: 6 september 2014
Locatie:
Emmen
EMMEN - Oudejaarsvereniging Vesuvius uit het Friese Elsloo heeft vier metalen kunstwerken van een rotonde in Emmen gestolen voor hun oudejaarsstunt.
De kunstwerken van vier muzikanten stonden op de rotonde ter promotie van het popfestival Retropop in Emmen. Vorige week schroefden de leden van de oudejaarsvereniging de metalen kunstwerken los van hun standplaats op de rotonde. Daar lieten ze bordjes achter met de tekst: 'Wij verzorgen op dit moment even ergens anders een positieve noot, tot na de jaarwisseling'.
De vereniging leende de kunstwerken naar eigen zeggen om het 75-jarig bestaan van de Meester K. J. Dijkstra School in het dorp te vieren.
De pik van udenhout opgetuigd
Door: kees | Datum: 20 mei 2012
UDENHOUT - Het kunstwerk van Marius Boender op de rotonde in de Udenhoutse Kreitenmolenstraat leek al op een penis en nu nog meer. De carnavalsverenigingen SUCK, de Bierpretenders en Beter Bier hebben het kunstwerk voorzien van twee ballen en een condoom. "Voor de lol", aldus woordvoerster Anke Klomp.
Het in november 1997 onthulde kunstobject symboliseert het einde van de zelfstandigheid van Udenhout. In dat jaar werd het dorp heringedeeld bij de gemeente Tilburg.
Van meet af aan was het kunstwerk omstreden. Sommige Udenhoutse raadsleden vonden het bijvoorbeeld vrouwonvriendelijk.
"Je kunt er een grenspaal in zien, een schoorsteen of een inktzwam", zei Boender in 1997. "En inderdaad, óók een penis. Ach, ik denk dat er eindeloos grappen over gemaakt gaan worden, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk.'
Het kunstwerk bevat 2300 bakstenen en is 7,5 meter hoog. Het heeft een omtrek van 3.60 meter aan de voet en weegt 15.000 kilo. De makerskosten bedroegen in 1997 60.000 gulden.
Henk Rusman ontwerpt kunstwerk voor rotonde ST ANNA
Door: kees | Datum: 10 mei 2012
Henk Rusman ontwerpt kunstwerk voor rotonde St.-Anna
Gemaakt op woensdag 04 januari 2012 15:39
'Tussen de dijken rust de zee in mijn akkers'
Zo'n zes jaar geleden is de provinciale weg N383 breder gemaakt en is er vlak voor St.-Annaparochie een rotonde aangelegd. Beeldend kunstenaar Henk Rusman vond dit het uitgelezen moment om een monumentaal kunstwerk te realiseren. Rusman: "Ik dacht meteen: daar moeten we iets meer mee doen. De rotonde geeft qua beleving de gemeentegrens aan. Voor mij een uitdagende plek om een kunstwerk te realiseren, die de identiteit van het Bildt weergeeft en men verwelkomt." Na al die jaren is er van het kunstwerk niets terecht gekomen door gebrek aan budget. Voor Rusman rest nog altijd de vraag: komt het er wel of komt het er niet? "Of iedereen legt iets neer om het budget rond te krijgen, of we sluiten het af", is de reactie van Rusman.
Door Judith Kraakman
1201-rotondeontwerpHenkRusmanRusman woont al zo'n 32 jaar aan de Nieuwebildtdijk op Oudebildtzijl. Hij is er bij toeval gekomen, maar het beviel hem erg goed. "Ik vind het belangrijk dat ik er goed kan functioneren, en dat lukt", zegt de kunstenaar. Met open uitzicht op de akkers en de dijk heeft Henk genoeg inspiratie voor zijn werk. Zijn werkwijze kenmerkt zich door de georganiseerde en geometrische vormgeving. "Voordat ik het ontwerp voor het kunstwerk maakte vroeg ik me af wat de identiteit van het Bildt is. En zo ben ik op het idee gekomen om een vorm van staal uit te laten waaieren in drie ritmisch oplopende vormen", vertelt Rusman. Deze vormen verwijzen naar de Oudebildtdijk, de Nieuwebildtdijk en de Zeedijk, met daartussen de rustende zee en akkers. Het geeft de ontstaansgeschiedenis van het Bildt weer. De hoogte van het kunstwerk van 8,8 meter, verwijst naar de hoogte van de Zeedijk. De volgende tekst moet op de helling van de rotonde komen om het beeld te versterken: 'Tussen de dijken rust de zee in mijn akkers'.
Van het ontwerp heeft Henk een miniatuurversie gemaakt en heeft dit laten zien aan de gemeente, Dorpsbelang, de Ondernemersvereniging en vertegenwoordigers. "Die zijn erg positief over het ontwerp, en er is veel draagvlak voor. Aan de andere kant vragen ze zich af of je in een tijd van bezuinigingen moet investeren in een kunstwerk. Maar als iedereen iets bijdraagt en er eenmaal een begin is, dan is de kans groot dat andere partijen dat ook doen. Meestal is er wel een instantie die kunst wil subsidiëren of je zou het als project kunnen aanbieden aan een school. Je moet het juiste pad zien te vinden." Met het oog op gemeentelijke herindeling is Rusman van mening dat het Bildt zich moet manifesteren. Want als de herindeling eenmaal een feit is komt het kunstwerk er volgens hem helemaal niet meer.
Op het moment van het interview heeft Rusman open atelier en wordt zijn werk veel bekeken. Een concept van het kunstwerk heeft Henk in zijn atelier staan. "En daar krijg ik veel enthousiast reacties op, want iedereen vraagt: waar staat dat dan, want ik ken het helemaal niet!", zegt de kunstenaar. Een andere bezoeker zegt stellig: "Dan kom je tenminste ergens binnen, het is nu zo armoedig". Stel dat het budget op een dag toch rond komt, duurt het maken van het kunstwerk volgens Henk niet heel lang.
"Daar zijn we niet langer dan een paar maanden mee bezig. Het kan niet hier uitgevoerd worden, want daarvoor is het te groot, maar dat doe ik bij een bevriend bedrijf." De kunstenaar vindt dit een hele uitdaging. Niet alleen om het te maken, maar vooral ook om ervoor te zorgen dat het gerealiseerd gaat worden. Want, hij vindt dat er na zes jaar wel eens duidelijkheid over mag komen. Rusman: "Als er geen energie in gestoken wordt en als er geen budget voor is dan moeten we het afsluiten." Maar tot die tijd blijft het miniatuurkunstwerkje nog altijd pronken in zijn atelier, wachtend op het echte werk.
Intervieuw met Kees van Holst in het Algemeen dagblad
Door: kees | Datum: 14 januari 2012
Rotondekunst wisselt van kwaliteit
ROTTERDAM - Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: kunstwerken op rotondes. Hoeveel het er zijn weet niemand, want dat wordt nergens bijgehouden. Voorschriften zijn er vaak ook al niet.
Met een wisselend resultaat tot gevolg. Is dat erg? Rontondekunstkenner Kees van Holst vindt van niet. ,,Rotondes zijn vrijplaatsen. Dat leidt in elk geval tot diversiteit.''
Hoe hij zo gefascineerd raakte door rotondekunst? Dat zit zo. Kees van Holst reed op een dag door het Belgische plaatsje Geel en werd daar overdonderd door een enorm zwart beeld midden op een rotonde. Nieuwsgierig als hij was, zocht de Rotterdamse binnenhuisarchitect naar meer informatie over het gevaarte dat de curieuze titel Jeukigjonglerend Schrilschrijlings Roerloosbuit bleek te dragen.
Maar wat hem nog meer verbaasde was dat er zo weinig over rotondekunst bekend is. ,,Als raadslid in de Rotterdamse deelgemeente Hillegersberg moest ik op een gegeven moment meebeslissen over een zelfgemaakt houten hsl-spoor dat het Hout- en Meubilerings College aan de deelgemeente had aangeboden om op een rotonde te zetten. Toen kwam de vraag op wie verantwoordelijk is als er iemand tegenaan rijdt. Daar blijkt in Nederland niets over te zijn vastgelegd. De stip is een vrijplaats. Niemand gaat erover.''
Voor Van Holst was het aanleiding op het internet een inventarisatie en top 40 van rotondekunstwerken te beginnen. ,,Aanvankelijk zette ik alles op de website, van goed tot slecht. Inmiddels ben ik de alleen betere werken gaan selecteren, anders werd het veel te veel.''
Een goed werk is wat Van Holst betreft overigens niet per definitie mooi. ,,Neem de enorme strandstoel in Ouddorp. Die ziet er misschien een beetje lullig uit, maar iedereen snapt het: we gaan naar het strand en we zijn er bijna. Ook de muziekinstrumenten in het Capelse 's Gravenland hebben een doel aangezien alle straten er naar componisten zijn vernoemd.''
Het meest gecharmeerd is Van Holst van rotondekunst die een relatie heeft met zijn omgeving of met de geschiedenis van de plek. De metalen walvisstaarten in Blijdorp zijn onmiskenbaar: die wijzen letterlijk naar de diergaarde. En de Scheve Overweg in Nieuwerkerk aan den IJssel is wat Van Holst betreft ook een goed werk: het spoor en de twee nostalgische spoorbomen verwijzen er naar de tijd dat de spoorlijn nog de huidige Schielandweg volgde.
Hoewel ze de website van Van Holst niet halen, kent hij ook rotondekunst die wat hem betreft een miskleun is. De gesponsorde werken op de nieuwe rondweg van Barendrecht bijvoorbeeld vindt hij een doorn in het oog. Wanstaltig vindt hij vooral de grote borden erbij. ,,Als bedrijven zich ermee gaan bemoeien, gaat het meestal mis.''
Van Holst stipt aan dat in het buitenland vaak veel grootser wordt uitgepakt met monumentale werken. ,,In Frankrijk en Spanje wordt pas echt serieuze kunst gemaakt voor rotondes, soms door zeer grote namen. Niet dat ik heel erg negatief ben over de rotondekunst in Nederland, maar de kwaliteit kan wel wat omhoog. De discussie erover voeren is in elk geval een begin.''
Zie ook: www.rontondekunst.eu
(YVONNE KEUNEN)
29/07/09 09u44
r
Wissel tentoonstelling op rotondes
Door: kees | Datum: 7 januari 2012
Wisseltentoonstelling op rotonde
Door Diana van der Heijden — di 23-03-2010, 13:42
in
Kunst
Venray
Wisseltentoonstelling op rotonde
Kunst in de openbare ruimte krijgt vanaf deze week in Venray een nieuwe betekenis. Vier rotondes die de poorten van Venray vormen, krijgen een hedendaags en vernieuwend kunstwerk.
Nieuw en bijzonder is dat het gaat om wisselende werken. Volgend jaar staan er weer andere spannende kunstwerken op de rotondes.
Als eerste kunstenaar ging Erik Habets uit Maastricht enthousiast aan de slag en presenteerde in het najaar zijn ontwerpen. Afgelopen week zijn de funderingen geplaatst en deze week zijn de kunstwerken aan de beurt. Ze komen op de rotondes Leunseweg-Zuidsingel, Langstraat-Zuidsingel, Beekweg-Westsingel en Maasheseweg-Noordsingel.
De gemeente Venray vindt kunst in de openbare ruimte belangrijk. Het is één van de laagdrempelige manieren om mensen met kunst in aanraking te brengen.
Het project wisseltentoonstellingen op de rotondes duurt tot en met 2013. In die periode worden er minstens drie verschillende werken geplaatst.
Rel om Rotondekunst Vianen
Door: Kees | Datum: 1 november 2009
| Bron:
http://volkskrant
Eindelijk weer 'ns een heuse rel in mijn woonplaats. Na de 4e verbouwing van het stadhuis, waardoor het multifunctioneel centrum geen doorgang kan vinden, is dit een perfecte timing van het college om volgend jaar weggevaagd te worden.
Op een pas aangelegde rotonde bij de entree naar de binnenstad is een kunstwerk van Jan IJzendoorn uit Oosterbeek geplaatst. Prijsje? €120.000,-
Uitgebeeld zijn vier waaiersluisdeuren met daarin olifantenkoppen die de kracht van water symboliseren. Je moet er maar opkomen.
Hij moet een rondgang door het stadje gemaakt hebben, mag ik hopen en de vele waterwegen hebben opgemerkt: Lek, Merwedekanaal, Zederik, Middelwaard, Hagesteinse Plas. De sluis is klein en wordt in hoofdzaak gebruikt door pleziervaart. In deze omgeving zijn nooit, ook niet in de oertijd, olifanten gesignaleerd. Een kermis doet Vianen al tijden niet meer aan.
Op de rotonde komen vijf straten uit. Het was een niet onaardig open gebied dat goede uitzichten en doorzichten bood. Ook voor het verkeer overzichtelijk, hetgeen bij een rotonde toch als vereiste mag worden verondersteld. Dit alles wordt door de sluisdeuren op het droge sterk belemmerd. 6E; font-size: 11px;">
Rotondekunstwerk de Stier in Amerfoort in de fik gestoken
Door: Kees | Datum: 30 juli 2009
| Bron:
diverse nieuwberichten
Donderdag 30 juli Gisteravond is het kunstwerk de Stier welk geplaats is op de Rotonde einde Kamp in de fik gestoken en ernstig beschadigd. Al eerder was dit werk, dat gemaakt is van houten latjes, doelwit van vandalisme. De kunstenaar Thijs Trompert heeft het toen met veel liefde voor zijn werk hetsteld.
Oudenbossche Rotondekunst De Stoet beklad
Door: Kees | Datum: 6 juli 2009
Omdat de graffiti op kunstwerk De Stoet aanstootgevend is, haalt de gemeente dit snel weg. foto Frank Timmers
OUDENBOSCH - Het rotondekunstwerk De Stoet, op de kruising van de Bosschendijk, Prof. Mulderslaan en Zouavenlaan in Oudenbosch is eergisteren besmeurd met graffiti.
Het kunstwerk van Léon Vermunt uit Wouwse Plantage uit 2005 bestaat uit zestien silhouetten, die karakteristiek zijn voor Oudenbosch, zoals figuren van het verenigingsleven, de kwekerijen, religie en bijvoorbeeld de Zouaaf die lopend achter elkaar een stoet vormen op de rotonde.
In de nacht van maandag op dinsdag zijn deze figuren met gouden en witte verf beklad.
De gemeente Halderberge haalt graffiti altijd binnen 24 uur weg als het racistische of kwetsende teksten betreft.
Dat is niet het geval, maar omdat de tekeningen wel aanstootgevend zijn, heeft de gemeente toch snel ingegrepen en is gisteren begonnen met het verwijderen. Volgens een woordvoerder komt het niet vaak voor dat dit kunstwerk wordt beklad. Eerder dit jaar is ook snel ingegrepen, toen de figuren waren besmeurd
Kraker draaiend huis op rotonde Tilburg opgepakt
Door: Kees | Datum: 20 april 2009
Tilburger Kees Verhoeven, alias Kees Kraak, is maandag uit het Draaiend Huis op de Hasseltrotonde gehaald. Hij is door de politie gearresteerd vanwege het verstoren van de openbare orde.
Doorzonwoning
Het Draaiend Huis is een kunstwerk van John Körmeling dat bestaat uit een doorzonwoning midden op de rotonde, dat langzaam om zijn eigen as draait. Vorige week dinsdag werd de kraker al eens door de politie uit het huis verwijderd, maar zaterdag is hij er weer gaan zitten.
Rotonde een afwerkplek voor kunst
Door: Kees | Datum: 4 april 2009
| Bron:
Bureau Geen Kunst
Nederland raakt overwoekerd met kunstwerken, rotondes vormen de nieuwste afwerkplekken voor gelegenheidskunst. Bureau Geen Kunst pleit voor respect voor de leegte en voor grote terughoudendheid bij nieuwe kunstwerken in de openbare ruimte.Wat kunstenaars binnen de beslotenheid van atelier, galerie of museum doen, gaat alleen henzelf aan en degene die ervoor betalen. In de openbare ruimte ligt dat anders, daar wordt de toevallige passant in de rol van beschouwer gedwongen. En dat stelt eisen aan kunstenaar en kunstwerk.
Het is misschien een ouderwetse deugd, toch kunnen kunstenaars die in de openbare ruimte werken niet zonder: nederigheid. Niet in de zin dat ze zich klein moeten maken, integendeel, maar door hun werk af te stemmen op de locatie en de context.
Neem de vele kunst waarmee rotondes de laatste jaren worden versierd. 'Het meest naargeestige schijnterritorium voor de beeldende kunst', noemde landschapsarchitect Dirk Sijmons de rotonde onlangs. Dat klopt zo lang een kunstenaar koppig zijn autonome gang gaat en het middeneiland van de rotonde alleen beschouwt als een toevallige sokkel voor zijn kunstwerk. Zelfs als de beeldende kwaliteit van zijn werk boven twijfel verheven is, dan nog maakt de verkeerscarrousel het werk belachelijk. Op zijn beurt degradeert het kunstwerk de rotonde tot een afwerkplek voor kunst.